Právě jste si řekli, že byste si rádi nechali udělat levné webové stránky. Než se pustíte do shánění, pojďme si na to trochu posvítit. Tvorba webových stránek nemusí být drahá. Levněji stránky pořídíte u živnostníka, připlatíte si u agentur, protože agentury pracují za dvojnásobně i vícenásobně vyšší cenu než jednotlivec. Vychází to z toho, že agentury musí poplatit svůj provoz, zatímco živnostník živí jen sebe. U živnostníků ovšem hrozí riziko nekvalitně odvedené práce, případně nespolehlivost. Web vás nutně nemusí stát balík, ale pečlivě vybírejte, komu svěříte výrobu. Může se totiž stát, že web bude alfa a omega vašeho úspěchu a pokud bude špatně navržen a vyroben, byť levně, sen o podnikání shoří jako papír. Při výběru dodavatele se ujistěte, že stránky dodá v kvalitě, která vám nepodrazí nohy hned do začátku.
„Web vás nutně nemusí stát balík, ale ohlídejte si, že bude vyroben tak, aby plnil vaše cíle.“
Jaké cíle by měl web plnit
Před tím, než začnete na webu pracovat, byste si měli položit otázku, k čemu web potřebujete. Co je cílem? Jaké vaše potřeby by měl nový web naplňovat? To je dležité si uvědomit pro to, aby bylo možné stanovit, jak toho cíle chceme dosáhnout a také jak budeme měřit dosažení cíle. Například jste-li maminka na mateřské v Praze, která začíná podnikat jako švadlena dětských oblečků, vaším cílem bude prezentovat své služby a nabídnout je co nejvíce lidem v okolí. V okolí proto, abyste se mohla snadno se zákazníky setkat osobně a vzít jim míry. Skvělé, cíle jsou stanoveny. Jak toho dosáhnout? Nejlevnější prvotní řešení by v tomto případě mohlo být prezentovat se na Facebooku, udělat si firemní stránky a případně sestavit kampaň zacílenou na ženy 20-35 let s dětmi v Praze a okolí. V případě, že by švadlenka chtěla posunout své podnikání o kousek dál a rozjet ho ve větším měřítku, může si nechat udělat web, kde bude nabízet své úspěšné produkty. Může to být malý e-shop nebo web s prezentací produktů. Cílem tedy je prodávat produkty prezentované na webu. Jak cíle dosáhnout? Jedna cesta je delší a dá trochu námahy, ale v dlouhodobém hledisku se vyplatí a je levnější. Je to optimalizace webových stránek (SEO). Druhá cesta je placená propagace stránek. Dražší, ale výsledky přicházejí téměř okamžitě. Pokud si stanovíme strategii, měli bychom také měřit výsledky, abychom dokázali vyhodnotit, jestli byla naše strategie úspěšná. K tomu slouží nástroje jako například Google Analytics a proto by nasazení kódu GA na web mělo být samozřejmostí.
Co by měl web obsahovat
Jak jsme si řekli, vyplatí se věnovat čas optimalizaci webu pro vyhledávače (SEO), protože díky tomu si vás lidé najdou z přirozených (tedy neplacených) výsledků vyhledávání. Při tvorbě webu se ujistěte, že každá strana má vyplněné titulky a popisky. Struktura webu by měla být ideálně navrhnutá podle analýzy klíčových slov. Ujistěte se, že obrázky mají vyplněné Alt popisky a ideálně jsou v nich uvedena klíčová slova, na která cílíte. Web by měl mít svou sitemapu, díky které se budou vyhledávače lépe orientovat ve strutuře webu.
Na webu by měl být nasazený měřící kód Google Analytics a Google Search Console, aby bylo možné vyhodnocovat například na která klíčová slova se uživatelé nejčastěji dostanou na váš web, jaká je návštěvnost jednotlivých stránek, ze které stránky uživatelé nejvíce odcházejí, kolik procent zobrazení je na mobilu a tak podobně.
Z hlediska bezpečnosti je důležité, aby měl web protokol https, od léta 2018 totiž Google označuje weby bez https jako potenciálně nebezpečné.
„Díky SEO si vás lidé sami najdou z neplacených výsledků vyhledávání.“
Vyplatí se levné webové stránky?
Podtrženo, sečteno, webové stránky si pravděpodobně budete dělat za nějakým cílem. Pokud podceníte náležitosti webu, které jsem popsala výše, nebude vám web sloužit moc dobře. Šetřit na tomto místě se tedy nevyplatí. Ovšem to neznamená, že nelze pořídit kvalitní web za rozumnou cenu.